Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.10.2014 10:13 - Часовниковите кули в България и по света
Автор: mit777 Категория: Туризъм   
Прочетен: 2759 Коментари: 0 Гласове:
9

Последна промяна: 23.10.2014 10:25


                                    Часовникови кули в България   Османците започват да строят часовникови кули в градовете на Балканите през ХVІ в., но едва към средата на ХVІІІ – началото на ХІХ в. е истинският бум в строежа на часовникови кули. Много от т.нар. български „възрожденски” градове се сподобиват с часовникови кули през този период, а тяхното съотнасяне като неделима част от българската „възрожденска” архитектура е гледище застъпено във всички авторитетни издания третиращи развитието на архитектурата в България. Въпреки, че интересът към часовниковите кули като цяло е значителен, не мога да намеря никъде пълен списък на всички запазени до днес часовникови кули в България. Още по-малко е възможно да се състави списък на часовниковите кули, които са съществували изобщо и с времето по една или друга причина са били разрушени и са изчезнали.
image
Отварям тази тема във Възрожденската секция, защото освен, че принадлежи там хронологически, също така часовниковата кула е един от често експлоатираните обекти на „възрожденската” архитектура.

Идеята ми е доволно проста. Абсолютно убеден съм в полезността от наличието на някаква елементарна база с относително достоверни данни за часовниковите кули на територията на днешна България, но събирането на данните от един човек би отнело много време и доста усилия. От друга страна подобно начинание изглежда съвсем постижимо, ако този ми интерес е споделен от повече хора и всеки допринесе с каквото разполага на ръка. Убеден съм, че за кратко време би могъл да бъде съставен приличен списък, който да ни даде идея за точния брой часовникови кули, които все още стоят, годината на тяхното изграждане, ТТ данни за кулата и така необходимия снимков материал. Сигурен съм също, че много хора разполагат с информация за кули в едно или друго селище, които отдавна не съществуват, но би било изключително интересно, ако тази информация се добави към общата база с данни. 
image
Събраното до момента съм обобщил в списъка, който следва, а допълнителната, малко по-подробна информация е събрана в екселския файл. Снимките на различните обекти започвам да пускам по реда в списъка. Сигурен съм, че този списък има много неточности и пропуски, тъй като основният ми извор по темата към момента е намиращото се в интернет, а това е твърде далеч от желанието ми за някаква що-годе по-голяма надеждност. Игнорирал съм някои нелепи твърдения, провокирани от криворазбран местен патриотизъм в стил „тук е най-старата кула в България”. Ще се радвам на всякакви корекции, допълнения и предложения, защото и така е видно, че събраното дотук има много пропуски и е с непроверена достоверност. Историите писани по места обикновено са прекрасен извор по темата стига да са писани от грамотни хора с умерено чувство за възвеличаване на родния град.

      И ОЩЕ ЗА ЧАСОВНИКОВИТЕ КУЛИ В БЪЛГАРИЯ:

1. ЧАСОВНИКОВИТЕ КУЛИ В БЪЛГАРИЯ

2- Часовникови кули, градски и гарови часовници в България _ The Clockwiser"s collections

И НЯКОИ ОТ НАЙ-ИЗВЕСТНИТЕ ЧАСОВНИКОВИ КУЛИ ПО СВЕТА:
Най – известните часовникови кули по света

image

image

 




Гласувай:
9



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: mit777
Категория: Туризъм
Прочетен: 2615413
Постинги: 752
Коментари: 280
Гласове: 953
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930