Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.08.2015 22:29 - Швейцарските Алпи - Юнгфрауйох - Покривът на Европа - 3454 m
Автор: pitagorid Категория: Туризъм   
Прочетен: 7162 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 25.08.2015 23:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Да се изкачиш до Юнгфрауйох - Покривът на Европа - 3454 m

Както обещах, в този постинг ще засегна тъй да се каже "Черешката на тортата" от нашата четиридневна екскурзия в Швейцария. Изкачването ни до най-високата ж.п. гара в Европа - Юнгфрауйох (Top of Europe), която е построена на надморска височина 3454 m.
Като турист съм изкачил всички първенци на българските планини (с изключение на връх Руен), но моята голяма мечта бе да се изкача по-високо от връх Мусала (2925 m). Естествено това в рамките на България нямаше как да се случи. Затова винаги мислите ми са били към Швейцарските Алпи.
Защо точно там? Ами просто защото съм чел много за тях и тъй като не съм алпинист, най-лесния начин да се кача по-високо от нашия планински първенец е чрез помощно средство, влак или въжена линия. Имаше два варианта. Зъбчатата железница на компанията Jungfraubahn до "Покрива на Европа" - Юнгфрауйох. Другия беше с въжената линия от курорта Цермат към подстъпите на връх Матерхорн.
И ето че тази година щастието ни се усмихна, след като намерихме туристическата агенция Мондел Травъл, която предлагаше дестинацията до Юнгфрауйох със зъбчатата железница.
Нека първо да кажа няколко думи за тази швейцарска железница. Идеята за нейното изграждане принадлежи на швейцарския индустриалец Адолф Гуеър-Целер (Adolf Guyer Zeller).
На 20 декември 1893 г. той кандидатства за получаване на концесия за изграждане на зъбчата железница от гарата Kleine Scheidegg до върха Юнгфрау, чрез дълъг тунел под върховете Айгер и Мьонх. Конфедералният съвет на Швейцария предоставя концесията една година по-късно - на 21 декември 1894 г. Още от самото начало Целер планира железницата да достигне под самия връх Юнгфрау и то задвижвана от трифазно електричество, получавано от водна електроцентрала. Затова той получава концесия и за изграждане на такава електроцентрала.
На 27 юли 1896 г. е направена първата копка по изграждането на железницата. Въпреки връзката с вече изградената ж.п.линия между Лаутербрунен и Гринделвалд, Целер избира друга железопътна система: между релсово разстояние 1000 mm (вместо 800 mm), зъбчатата система Strub вместо Riggenbach (разликата между двете системи ще обясня по-нататък) и трифазен ток, вместо прав. Такава трифазна система е уникална и досега. В света има само 4 железници задвижвани от трифазен ток.
Историята на строителството на железница е белязана от много аварии, стачки и финансови проблеми. Затова тя е завършена за 16 години, вместо предвидените първоначално само четири. Освен това, след смъртта на Целер (1899 г) инженерите вземат решение, железницата вместо до връх Юнгфрау да достига само до седловината Юнгфрауйох, между върховете Мьонх и Юнгфрау. Последната гара е на 3454 m, като остава и досега най-високата ж.п. гара в Европа. (Само в Перу има по-висока ж.п. станция.)
Днес Юнгфрауйох е най-голямата туристическа атракция в Швейцария. Линията е дълга само 9,3 km, но 7,2 km са в тунел, изсечен в скалата под Айгер и Мьонх. Влакът спира за пет минути на две междинни спирки Eigerwand (Стената на Айгър) и Eismeer (Леденото море), където пътниците могат да се наслаждават на очарователния планински пейзаж, чрез специално изсечени панорамни прозорци. Денивелацията от началната гара до крайната е 1400 метра и се изминава за около 50 минути. Най-големият наклон е 25%. На самата седловина Юнгфрауйох е изграден голям туристически комплекс. Комплексът е изцяло под земята и има само три излаза на повърхността. Единият от тях е на така нареченото "Плато", вторият е на глетчера Алеч, а третия чрез вертикален асансьор излиза на астрономическата обсерватория "Сфинкса" на височина 3571 m. Това е и най-високата точка на комплекса, откъдето се откриват великолепни гледки както на север, така и на юг към ледените върхове на Бернските и Италианските Алпи, а така също и към долините под върховете, селищата Венген и Гринденвалд.
По-долу ще направя една фото разходка за пътешествието ни от Лаутербрунен през Клайне Шайдег до комплекса Юнгфрауйох и обратно към Гринделвалд. Под снимките ще правя само кратки коментари. Допълнителни подробности можете да видите тук .
Преди всичко за да стигнете до Покрива на света, трябва да се снабдите със специален паспорт, издаден от администрацията на железницата Jungfraubahn.

image
Разбира се, това е безплатен сувенир, който ще ви остане за спомен.

image

Без билет естествено не може. Билетът от гара Лайтербрунен до Юнгфрауйох и обратно през Клайне Шайдег до Гринделвалд струва само 148 CHF. За българина тези пари са множко, но това е! Всяко удоволствие се заплаща.

image

Схема на железницата от Лаутербрунен до Юнгфрауйох и обратно до Гринделвалд.

Затова пък накрая ще получите специален Сертификат от началникът на гарата Юнгфрауйох, че сте посетили "Покривът на Европа".

image
Защо обръщам такова внимание на железницата. Защото това е нещо, без което едно такова пътешествие за един обикновен гражданин е невъзможно. И трябва да се възхищаваме на г-н Целер, за тази гениална идея, която след реализацията вече повече от 100 години носи на Швейцария ежегодно солидни доходи. Сега не е проблем на върха да се „изкачи” дори едномесечно бебе (разбира се то ще има проблеми от друг характер, защото там въздухът е много разреден и трудно се диша). 

image

Намираме се на изходната точка на пътешествието - ж.п. гара Лаутербрунен, от където се вижда величествения връх Юнгфрау и двата ледника от двете му страни.

image

image

До гарата идва обикновена ж.п.линия от Интерлакен, но ние пристигнахме до тук с автобус. От тук тръгва зъбчатата теснолинейка от Лайтербрунен към Венген, Клайне Шайдег и Гринделвалд. Тя е различна от тази, за която писах по-горе. 

image

Като група от 27 човека, за нас е предварително запазено място във влака.

image

Започваме изкачването към Венген и междинната гара Клайне Шайдег. Около нас се извисяват стръмни отвесни скали, от които падат ледникови водопади.

image

image

image

Снимки от селището Венген, където се провеждат състезания за световната купа по ски алпийски дисциплини.


image

image

image

image

Междинна спирка между селището Венген и Клайне Шайдег.

image

Щастливи швейцарски крави по обширните алпийски ливади.

image

Ледниците са вече съвсем близо до нас. От тук започват величествените подземни ледникови водопади Трюленбах. За съжаление ние не ги видяхме, но за това ще ни трябва поне половин ден и специална водонепромокаема екипировка.

image

Вижда се полутунелът по който ще минем след малко.

image

Ето я астрономическата обсерватория "Сфинкса", кацнала на билото на Юнгфрауйох, за където сме се запътили.

image

Вече сме на междинната гара Клайне Шайдег.

image

Ето това е железопътната система Strub. Между двете релси има зъбна рейка, с която се зацепва задвижващото колело на локомотива. При другата система Riggenbach, вместо зъбна рейка по средата има нещо като зъбна стълбица с отвори, в която влизат зъбите на зъбното колело на локомотива.

image

image

image

На междинната гара. Отзад се вижда Сфинкса като малка черна точка на билото, а съвсем близко и самата ж.п.линия, която ще ни отведе до там.

image 
Изглед от прозореца на първата междинна спирка в тунела 
Eigerwand (Стената на Айгър).

image


Това е изкуствено езеро, от където се взема вода за направа на изкуствен сняг, при провеждане на състезанията по ски алпийски дисциплини.

image 
image

image

Това е вече панорама от прозорецът на втората спирка 
Eismeer (Леденото море).

image


image

image

image

image

Това е работния пулт на машиниста на влака.

image

Вече сме на крайната гара и пред нас е таблото със схемата на обектите на туристическия комплекс.

image

Първо се отправяме да разгледаме "Ледения дворец". Всичко е издълбано в самия глетчер. Наоколо е чист автентичен лед на десетки години. Вътре в двореца температурата е около -10 градуса С. Няма какво да описвам какво видяхме. Гледайте снимките и ще разберете.

image

image

image

image

image

image
Нашата екскурзоводка от туристическата агенция Мондел Травъл.

image

image

Мислех за продължа, но като погледнах колко снимки има още, реших да прекратя до тук и да продържа постинга с втора част утре.

Така че, ако ви е харесало написаното до тук, вижте и продължението, което ще се появи в най-скоро време. Вижте също и предишните четири части на пътеписа ми за Швейцария - Различната Европа. Във втората част има обзорен преглед за комплекса Юнгфрауйох.

До нови срещи




Гласувай:
5



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: pitagorid
Категория: Други
Прочетен: 3332266
Постинги: 158
Коментари: 1059
Гласове: 3831
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031